• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlLogo Clean Totaal

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina
  • Winkelmand

Albatros failliet: CSU daar blijf je bij!… of niet?

Artikelen 18 januari 2013

In ons artikel eind vorig jaar “Failliet Albatros: De vogel is gevlogen” schreven wij over het faillissement van Albatros, een schoonmaakbedrijf vooral actief in het hotelsegment. Als oorzaken van dit faillissement werden genoemd een extreem hoog ziekteverzuim en een lage productiviteit met als gevolg een zwaar verlies. Dit gegeven weerhield diverse bedrijven er echter niet van om zich als een haas bij de curator te melden. Een biedingsronde volgde en, zoals inmiddels bekend, vloog de vogel naar Uden. Onze immer nieuwsgierige redacteur reisde de vogel achterna. Verkleed als Dorus en met een aantal vragen in de zak van de oude jas. Luidkeels zingend “Zorg dat je erbij komt”…     

 

Door Henk Cornelisse, redactielid Clean Totaal

 

Al binnen enkele dagen na het faillissement van Albatros werd door curator R. Michielsen uit Uden bepaald dat CSU, eveneens uit Uden, de gelukkige was. Men vraagt zich af waar toch de belangstelling vandaan komt voor het overnemen van de activiteiten van een failliet bedrijf. Waarin zit hem de crux, dat een ander bedrijf veronderstelt dit wel winstgevend te kunnen exploiteren? 

 

Overnameparagraaf  

Binnen de schoonmaakbranche is de overnameparagraaf bij contractwisseling van toepassing. Dit impliceert onder meer dat alle medewerkers die langer dan anderhalf jaar op een object werkzaam zijn, mee overgaan naar het nieuwe schoonmaakbedrijf. Ook de arbeidsongeschikte medewerkers die minder dan 26 weken ziek zijn.

Hoe anders ligt de rechtspositie van medewerkers bij een faillisement en in dit geval dus bij de overname van de Albatros activiteiten door CSU.

 
Ziekteverzuim
Het ziekteverzuim bij Albatros lag met een percentage van 11.7% erg hoog. CSU heeft bij lange na niet alle zieke medewerkers over genomen. Dit hoeft overigens ook niet volgens de faillissement wetgeving. De overname paragraaf is bij een faillissement immers niet van toepassing, aangezien er geen sprake is van een contractwisseling. Dit scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel in de exploitatiekosten.
 
Het percentage van 11,7% aan zieken impliceert bij de omzet van Albatros al snel een kostenpost van een fors aantal tonnen. Die kostenpost wordt nu grotendeels door CSU geëlimineerd. De vraag werpt zich op of dit ethisch verantwoord is. Luidt de slogan immers niet: “CSU daar blijf je bij!”… ?
 
Subjectief
Erger wordt het nu volgens CNV vakbondsbestuurder Jan Kampherbeek blijkt dat er ook subjectieve criteria door CSU gehanteerd zijn met betrekking tot het in dienst nemen van ex- Albatros medewerkers. Op voorspraak van bepaalde leidinggevenden uit de voormalige Albatros organisatie zijn medewerkers die in hun ogen niet voldeden ook niet overgenomen. Lastpakken eruit, opgeruimd staat netjes zo lijkt het.
 
Kampherbeek: “Aan het niet overnemen van zieke medewerkers in een dergelijke situatie kunnen wij vervelend genoeg niets doen. Als ze beter worden mogen ze weer solliciteren. Met het subjectief beoordelen of medewerkers al dan niet overgenomen worden hebben wij ernstige moeite. Wij willen daarom graag weten welke criteria er hierbij gehanteerd zijn. Hier zijn we dan ook over in gesprek met CSU. Aan de hand van concrete voorbeelden willen we deze toegepaste criteria boven water krijgen.”
 
Toeslagen
Voorts speelt er nog een kwestie van toeslagen. Medewerkers die voor 2010 in dienst waren bij Albatros kenden een hogere toeslagregeling dan deze later in de afspraken voor dit hotelsegment in de schoonmaak CAO 2010 zijn opgenomen. Uiteraard behielden de medewerkers van voor 2010 hun aanspraken op de oude toeslagen en golden de nieuwe CAO toeslagen alleen voor nieuw instromende medewerkers in het hotelsegment. Het betreft vooral de feestdagen toeslag en de toekenning van extra vakantiedagen die medewerkers mislopen. Deze materie is tamelijk technisch en verder te ingewikkeld om hier in detail te beschrijven.
 
Kampherbeek: “CSU stelt zich op het standpunt dat ook de medewerkers van voor 2010 thans opnieuw in dienst komen en weigert de oude toeslagen te betalen. Ook hierover verschillen CSU en wij van mening. Het betreft in onze optiek namelijk een opeenvolgend werkgeverschap. Voer voor juristen!”
 
De kwestie aangaande het betalen van te weinig toeslag speelde overigens ook al voor het faillissement bij Albatros zelf vernam uw redacteur van diverse bronnen. Kampherbeek hierover: “Ja dat klopt. Deze oude claims aangaande de toeslagen kunnen we namens de gedupeerde medewerkers over een periode van de laatste drie maanden van voor het faillissement nog indienen bij het UWV. Over de periode van voor deze drie maanden termijn is de enige manier deze claim bij de curator in te dienen. Ik verwacht helaas niet dat de curator voldoende financiële mogelijkheden heeft om dergelijke claims te honoreren”.
 
Conform de Code dient de correcte overname personeel binnen twee maanden geregeld te zijn.  “Dit werkt echter niet bij een faillissement. Hier kan zelfs geen Code tegenop”, laat Kampherbeek optekenen.
 
Pensioenen
De redactie bereikte het bericht dat er iets fout zou zijn met de pensioenen van de Albatros medewerkers. Kampherbeek: “Gelukkig is dit niet het geval voor wat betreft de juiste aanmelding bij het Pensioenfonds. De medewerkers hoeven zich geen zorgen te maken over de pensioenopbouw. Dat lag in het geval van de bus schoonmaakmisère helaas anders! Wel klopt het dat Albatros een achterstand had in de afdracht pensioenpremies. Het UWV neemt de achterstand in afdracht van de pensioenpremies over de periode van één jaar voor haar rekening. Bedraagt de achterstand echter meer, dan betekent dit een schade voor het Pensioenfonds. Op dit moment hebben we nog geen duidelijk inzicht over de hoogte van de achterstand.”
 
Klanten op drift  
Zoals bekend hebben niet alle klanten (bijvoorbeeld NH Hotels) ingestemd met een overgang naar CSU. Deze klanten werken ook al niet mee aan de slogan: ‘CSU daar blijf je bij!’. Een behoorlijk deel van de omzet is terecht gekomen bij EW Facility Services en Hendriks Hoteldiensten. Saillant detail: Eric van Kroonenburg, directeur van Hendriks Hoteldiensten, was voorheen algemeen directeur bij Albatros!
 
Dit niet instemmen van klanten met een overgang naar CSU betekent een streep door de rekening van CSU. Het is niet ondenkbeeldig dat meerdere klanten willen switchen. Zoals de Accor- groep die het risico wil spreiden, en niet langer de schoonmaak van al haar hotels bij één leverancier wil onderbrengen. De overeenkomst van CSU met een aantal van de hotels uit deze keten wordt zodoende niet verlengd. Dit heeft vervolgens weer consequenties voor een aantal, thans door CSU overgenomen medewerkers.
 
Uiteraard hebben wij de genoemde schoonmaakbedrijven gevraag
d hoe naar hun mening de vork in de steel zit.
 
CSU
CSU liet ons weten dat ieder faillissement een drama is voor alle betrokkenen, met veel verliezers. Het is aan de curator om de schade voor de crediteuren zoveel mogelijk te beperken en om zoveel mogelijk werkgelegenheid voor het personeel te behouden. CSU heeft de ambitie om zich blijvend te verbreden in de hotelmarkt en bracht naar haar zeggen een goed bod uit. CSU was op de hoogte van het feit dat een aantal hotels zich op de markt aan het oriënteren waren.
 
Erwin Vos (manager marketing & communicatie): “CSU heeft volgens de curator met afstand het beste bod neergelegd, zowel financieel als vanuit het werkgelegenheid perspectief. Met ons bod is substantieel financieel bijgedragen aan de mogelijkheid voor de curator om de schulden van Albatros, zoals de achterstand pensioenpremie, te vereffenen. Binnen de context wilde CSU tevens een maximaal haalbare sociale paragraaf. Met de overname van circa 80% van het personeel en het betalen van een voorschot aan alle medewerkers voldeed CSU volgens de curator ook hierin het best van de overname kandidaten.”
 
Dit neemt niet weg dat circa 20% van de medewerkers, of wel ruim 200 medewerkers het veld moesten ruimen. Vos: “Ondanks eerdere ontslagrondes was Albatros er niet in geslaagd het personeelsbestand naar rato met de al enige tijd dalende omzet af te bouwen. De directe en indirecte loonkosten waren te hoog in relatie tot de omzet. Binnen de context van de noodzakelijke snelheid en de ons beschikbare informatie is in een paar dagen voor ruim 1000 medewerkers maximaal behoud van werkgelegenheid nagestreefd.”
 
Vos vervolgt: “In de afweging is inderdaad gekeken naar de lopende disfunctioneringstrajecten en de grote groep langdurig zieken. Het is immers de taak van CSU om een nieuwe gezonde bedrijfsvoering op te zetten die zorgt voor continuïteit. De portfolio kunnen we qua rendement verder gezond maken door vermindering van de overheadkosten. Onder meer door integratie met de CSU stafdiensten.”
 
De kwestie met betrekking tot de toeslagen doet CSU vrij simpel af met de opmerking dat er bij faillissement geen verplichting tot het overnemen van bestaande arbeidsvoorwaarden bestaat. Wel heeft zij ‘in redelijkheid en billijkheid’ besloten de VET toeslagen te handhaven, zodat de medewerkers er in het primair loon niet op achteruit gaan.
 
EW Facility Services
EW Facility Services laat ons bij monde van Bas Haagen (directeur Marketing & Sales) weten dat er een flink deel van de voormalige Albatros portfolio rechtstreeks door de hoteliers aan zijn bedrijf gegund is.
 
Haagen: “EW Facility Services heeft geen gesprekken gevoerd met de curator over een mogelijke overname van Albatros. Enerzijds omdat wij reeds voor het faillissement met een aantal opdrachtgevers van Albatros in een vergevorderd onderhandeling/offerte stadium waren en anderzijds omdat wij geloven dat hoteliers uiteindelijk hun eigen keuze maken met wie zij willen samenwerken . Deze gesprekken hebben ertoe geleid dat wij met meerdere opdrachtgevers uit de portfolio van Albatros een contract hebben gesloten. Wij schatten in dat het circa een derde deel van de Albatros portfolio bedraagt. Een aantal van deze opdrachtgevers oriënteerden zich overigens al voor het faillissement van Albatros.”
 
Aangezien er in de situatie van EW Facility Services sprake is van contractovername is hier de overname paragraaf uit de CAO uiteraard wel van toepassing. Hierdoor zijn de rechten van de medewerkers beter veilig gesteld. Haagen zegt hierover: “De overnametrajecten met de oud-Albatros medewerkers die wij hebben afgerond zijn goed verlopen. Wij hebben alle medewerkers conform artikel 38 van de CAO een dienstverband aangeboden. Artikel 38 hanteren wij zoals gebruikelijk ook bij lopende en/of aanstaande overnametrajecten.”
 
Haagen benadrukt nog dat EW Facility Services een kerngezond bedrijf is. De nieuwe contract afspraken met de van Albatros overgenomen hotels zijn vastgelegd op basis van de reguliere samenwerkingsovereenkomsten zoals EW die aangaat. “Wij hebben geen redenen om aan te nemen dat de afspraken voor deze nieuwe contracten niet reëel of haalbaar zouden zijn”, zo stelt hij.
 
Hendriks Hoteldiensten
Dit MKB bedrijf uit Hoogezand werd in 2006 overgenomen door oud -Albatros directeur Eric van Kroonenburg.
 
Van Kroonenburg: “Kort na de overname besloot ik destijds om voor het lidmaatschap OSB te bedanken. De schoonmaak CAO hield in mijn ogen onvoldoende rekening met de specifieke kenmerken in het hotelsegment. Inmiddels hebben we weer wat voorzichtig contact met OSB, aangezien er door hen recent een platform Horeca geformeerd is. In hoeverre dit al dan niet tot een nieuw OSB lidmaatschap gaat leiden zal de toekomst uitwijzen. Het keurmerk staat hier los van.”
 
Hendriks Hoteldiensten heeft volgens haar directeur ‘een paar procenten’ van de 28 miljoen omzet van Albatros gegund gekregen.
Van Kroonenburg: “Wij hebben ons niet bij de curator gemeld. Onmiddellijk na het faillissement van Albatros zijn wij spontaan door een paar hotels benaderd. Dit heeft tot contracten bij enkele hotels geleid. Bij alle contracten is aan de medewerkers een arbeidsovereenkomst aangeboden. Uiteraard met behoud van alle rechten. Ook de rechten die opgebouwd waren in de afspraken van voor 1 juni 2010.  Wij gingen zelfs een stapje verder en hebben ook de mensen die hier op grond van art. 38 van de CAO feitelijk geen aanspraak op overname kunnen maken, toch een arbeidsovereenkomst aangeboden.”
 
De bevlogen directeur is er van overtuigd dat zijn bedrijf de voormalige Albatros overeenkomsten wel op een winstgevende wijze gaat exploiteren. “We hebben een zeer platte organisatie structuur, kennen geen dure managementlagen of een duur hoofdkantoor. Geen poespas, maar goed samenwerken en een hoogwaardige kwaliteit leveren. Er is sprake van een hecht team waarin een ieder zijn verantwoordelijk neemt. Samen succesvol willen zijn, is de sleutel van ons succes. Wij zijn er dan ook best trots op dat de desbetreffende hotels ons spontaan benaderd hebben.”
 
Daar blijf ik bij.

Tussen CNV en CSU zijn nog wat zaken te beslechten. De goede bedoelingen van CSU om de activiteiten van het failliete Albatros over te nemen zullen primair ingegeven zijn uit commerciële interesse. Hier is niets verkeerd mee. Blijft over de vraag of het ethisch verantwoord is waarop CSU in dit geval omgaat met zieke en “lastige” medewerkers.

 

Feit is dat de rechten van medewerkers standaard beter geborgd zijn bij een regulier personeelsovernametraject dan bij een faillissement. En dáár blijf ik bij.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
zorgen werkgevers
12 mei

Zorgen werkgevers over wetsvoorstel loontransparantie

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging
9 mei

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem
8 mei

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem

Ontbijtsessie 5 juni: Hoe behoudt u zonder risico’s de zzp-er als arbeidskracht ?
7 mei

Ontbijtsessie 5 juni: Hoe behoudt u zonder risico’s de zzp-er als arbeidskracht?

Word partner van het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen!
7 mei

Word partner van het NK Glazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen!

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

zorgen werkgevers

Zorgen werkgevers over wetsvoorstel loontransparantie

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging

Afname aantal zzp’ers na jarenlange stijging

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem

Vertrouwen verder omlaag: personeelstekort grootste probleem

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Vacatures
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand