• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Aftrap broodnodige discussie artikel 38 cao

Artikel 38 - cao schoonmaak Artikelen 11 december 2014

Aftrap broodnodige discussie artikel 38 cao

CAO partijen FNV, CNV en OSB hebben onlangs gezamenlijk én op het allerlaatste moment, besloten hun reeds toegezegde medewerking aan een Clean Totaal webinar over de toekomst van artikel 38 cao, in te trekken. Waarom weigerden de sociale partners? Wat zit hier achter? Welke bedreigingen/of  juist mogelijkheden bieden de recente gerechtelijke uitspraken over Overgang van Onderneming (OVO)?  Of staat deze afkorting  straks voor Ondergang van Onderneming?

 

Onze redacteuren Hella Vercammen en Henk Cornelisse sloegen de handen ineen en doen in het decembernummer van Clean Totaal uitgebeid verslag van hun spraakmakende bevindingen. Vanaf 18 december in de brievenbus bij onze abonnees. Hier als opwarmer alvast de nodige high-lights en quotes.  

 

Doos van Pandora?

Willen één of meerdere sociale partners wellicht niet teveel ruchtbaarheid geven aan de mogelijkheid van medewerkers om via de rechter succesvol een beroep te kunnen doen op toepassing van Overgang van Onderneming (OVO) bij contractwisselingen? Daarbij zou immers ook de strijdigheid van artikel 38 met deze Wet OVO duidelijk naar voren komen. Zijn OSB, FNV en CNV zelf niet echt tevreden over de werkingssfeer van artikel 38? Past het beter elkaar nu uit de wind houden binnen de vernieuwingsagenda?  Om in termen van mythologie te blijven: vreest men de doos van Pandora te openen? Een ding is zeker: Artikel 38 sleept OVO mee naar binnen!

 

Artikel 38 en OVO: het cruciale verschil

Het cruciale verschil tussen toepassing van artikel 38 en een beroep doen op OVO is dat bij OVO ook leidinggevende medewerkers, zieke medewerkers, niet voldoende opgeleide medewerkers en medewerkers, korter werkzaam dan 1 ½ jaar, door het verwervende schoonmaakbedrijf overgenomen dienen te worden. Geeft toepassing van artikel 38 in sommige situaties al een probleem voor het verwervende schoonmaakbedrijf, de situatie bij OVO verergert dit.

 

Artikel 38: in strijd met de wet?

Artikel 38 maakt een onderscheid tussen wie wel en niet mee over mogen/moeten naar het nieuwe schoonmaakbedrijf terwijl dat onderscheid vanuit de OVO wetgeving niet toegestaan is. OSB, FNV en CNV hebben hiermee in feite met de wet strijdige afspraken gemaakt en willen daar nu liever niet over in debat gaan, zo lijkt het althans.

 

Stakeholders

Over de uitwerking van artikel 38 zetten de redacteuren, vanuit de invalshoeken, werknemers, verliezende  & verwervende werkgevers, opdrachtgevers en bonden,  belangrijke zaken op een rij. Hierbij vast enkele quotes:

  • OSB, FNV en CNV hebben in feite met de wet strijdige afspraken gemaakt en willen daar nu liever niet over in debat gaan, zo lijkt het althans;
  • Een nadeel voor de verliezende partij is dat deze zal blijven zitten met de duurdere en/of zieke medewerkers, althans, zolang door werknemers  geen succesvol beroep wordt gedaan op de OVO wetgeving;
  • Als verwervend bedrijf moet je ontzettend  oplettend zijn dat je niet per ongeluk die mensen mee overneemt. Om nog maar te zwijgen over de (slinkse) manieren die verliezende bedrijven soms uitproberen om ook zieke medewerkers mee te laten overnemen. De verwervende werkgever moet immers vertrouwen op de opgaves van de verliezende werkgever of erger: op niet altijd even duidelijke loonstroken;
  • Bij de te verwachten toenemende toekenning van OVO zullen schoonmaakbedrijven mogelijke overtalligheid gaan inrekenen. De rekening hiervoor komt op het bordje van de opdrachtgevers te liggen. Dit kan mogelijk zelfs leiden tot inbesteden van de schoonmaak!
  • Het merendeel aan zaken die voorgelegd worden aan de RAS Geschillen Commissie handelen over de toepassing van artikel 38. En dat is veelzeggend;
  • De nadelige erfenis van artikel 38 wordt vanaf 1 juli 2015 nog groter en kan tot forse transitievergoedingen leiden.

Dit een nog veel meer, inclusief een tergend praktijkvoorbeeld, kunt u lezen in Clean Totaal nr. 6 – 2014 die abonnees donderdag 18 december in hun brievenbus mogen verwachten.  

 

Nog geen abonnement? Klik dan hier. 

 

Lees ook:  

Artikel 38 cao: Het nieuwe paard van Troje?

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Uitleg voor de ZZP praktijk na de lang verwachte Deliveroo zaak

Van onze partner The Legal Company

Is de ZZP-er nou een echte Wolf in Schaapskleren of zijn er nog roodkapjes?!

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren