• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

  • Home
  • Artikelen
  • Nieuws
  • Podcasts
  • Nieuwsbrief
  • Vakpartners
    • Crohill
    • The Legal Company
    • Numatic International
    • Schneidereit Professional
  • Adverteren
  • » Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • icon
  • Contactpagina

Aantal geslaagden basisvakdiploma schoonmaak vlakt af

Artikelen SieV 18 juni 2014

RAS zet vol in op extra gesubsidieerde opleidingen

De RAS heeft onlangs cijfers vrijgegeven over het aantal geslaagden voor de basisvakopleiding schoonmaak over kwartaal 1-2014 en waar de geslaagden werkzaam zijn. De teller bleef steken 2.159 geslaagden. Over heel 2013 slaagden 9.788 personen. 

 

Door de redactie

 

Het aantal geslaagden voor de basisvakopleiding schoonmaak over de loop der jaren ziet er inmiddels als volgt uit:

2009: 600

2010: 1.895

2011: 3.411

2012: 5.237

2013: 9.788

 

Inclusief het aantal van 2.159 geslaagden voor kwartaal 1/2014 maakt een totaal van 23.090 geslaagden. Gisteren liet de RAS middels een persbericht weten dat inmiddels het 25.000ste diploma basisvakopleiding algemene schoonmaak is uitgereikt.  

 

Inzicht

Over kartaal 1/2014 leverde Asito 302 geslaagden (heel 2013: 923), CSU 270 (heel 2013: 1547) en Hago 172 (heel 2013: 1156). De waarde van de getallen van deze top-3 is uiteraard betrekkelijk. Immers, de groten hebben ook het meeste personeel en derhalve de meeste kandidaten. Alleen de bedrijven zelf kunnen calculeren welk percentage van het personeelsbestand gediplomeerd is en dat is wat ons betreft het enige cijfer wat telt.

 

Het zou wellicht een idee zijn schoonmaakbedrijven, als onderdeel van OSB of SieV! Keurmerk, inzage te laten geven in het percentage gediplomeerden ten opzichte van het totale personeelsbestand en dit weer te geven in een soort van rapportcijfer. Dan kan tevens een zuiver vergelijk gemaakt worden over de gehele linie, MKB en groot.

 

Specialistische opleidingen

Daar waar het basisvakdiploma flink in de lift zit (ongetwijfeld mede door de cao verplichtingen), blijkt het animo voor de specialistische opleidingen tanende. Over kwartaal 1/2014 wordt melding gemaakt van 68 geslaagden.

 

Het totaal aantal geslaagden voor specialistische opleidingen lag in 2013 nog op 489 (2012: 584, 2011: 423, 2010: 381, 2009: 477). Het totaal aantal geslaagden voor een specialistische opleiding, geteld vanaf 2009, komt hiermee op 2.422.

 

Reacties opleiders

We vroegen branche opleiders SVS en Carling Opleidingen om een korte reactie op de cijfers.

 

SVS directeur Charles Scholte liet ons weten niet te willen reageren op deze kwartaalcijfers omdat deze een scheef beeld zouden geven. De halfjaarcijfers zijn volgens Scholte een beter meetmoment omdat voor de zomer veel opleidingen net zijn afgerond.

 

Carling Opleidingen directeur Gerard Spoor reageert als volgt: “De cijfers over kwartaal 1 lijken weer heel positief. Toch vind ik het enigszins tegenvallen.  Extrapolerend naar een heel jaar zou 2014 uitkomen op wederom 9000, net als 2013. De stijging lijkt dus wat af te vlakken. Dat is op zich niet zo vreemd omdat kleinere bedrijven na één of twee groepen hun hele bestand opgeleid hebben. Daar gaat het dus logischerwijs wat stilvallen. Daarnaast zijn het ‘slagingscijfers’. Er zijn ook bedrijven en opleiders die niet het slagingspercentage halen dat ze verwachten. Er zijn dus meer mensen getraind, alleen niet allemaal geslaagd. Dat verschil zou ik ook graag zien. Al met al toch positief dat er geen daling in de ontwikkeling te zien is. Kwartaal 1 is vaak ook een wat rustigere periode na alle feestdagen. Ik verwacht dat het beeld in kwartaal 2 weer wat stijging zal laten zien.“

 

Over de specialistische opleidingen merkt Spoor op: “Deze kenmerken zich door hoge kosten maar vooral ook door veel lesdagen. Dat ziet men als een praktische belemmering. Met de ingezette wijziging van die opleidingsstructuur voor diverse specialistische opleidingen zal dat beeld zeker veranderen. Ik neem het voorbeeld Reiniging in de Foodsector. Voorheen een lange uitgebreide opleiding die voor iedereen hetzelfde (zwaar) was. In de nieuwe opzet (na de zomer) is dat anders. Iedereen kan de basisopleiding Food volgen. Die opleiding is korter, basaal en voldoet voor art 36 en 38. Daarnaast bestaat dan de vervolgopleiding Food. Die is meer voor leidinggevenden en gaat dus dieper en breder op de stof in. Door die differentiatie word die opleidingen ook toegankelijker voor de reguliere medewerker in die sector. Tevens is het zo dat langzaam aan ook de specialistische opleidingen voor andere opleiders worden vrijgegeven. Dat zal ongetwijfeld ook wat veranderingen teweeg brengen. Mede omdat kostenplaatje en in te zetten lesuren zal wijzigen door het intreden van concurrentie. Dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling. De kwaliteit van de opleidingen wordt immers geborgd doordat de RAS die opleidingen dan ook zal examineren.”

 

U kunt alle cijfers bekijken op www.ras.nl

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot
24 mrt

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker
21 mrt

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Clear4Clean zet voort onder de naam Qualis Insight C4C
21 mrt

Clear4Clean zet kwaliteitmeetsysteem en keurmerk voort onder de naam Qualis-Insight C4C

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf
16 mrt

UWV mocht voorschot arbeidsongeschiktheidsuitkering niet verhalen op schoonmaakbedrijf

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas
16 mrt

Nederlandse Arbeidsinspectie gaat meer controleren bij glaswas

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

Cleanfix RA 660 Navi: “Robotisering zal branche veranderen” robot

Robot als collega: verrijking of bedreiging?

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Van onze partner Crohill

DFP Schoon kiest voor minder plastic afval in de schoonmaak

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Schoonmakend Nederland maakt nieuwe portretserie voor Dag van de Schoonmaker

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer
  • Nieuws
  • Artikelen
  • Opinie
  • Adverteren bij Clean Totaal
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Proefnummer aanvragen
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
Cleantotaal maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze cookieverklaring.
Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Advertisement

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

Analytics

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Opslaan en accepteren