Verhoogde werkdruk en matige sociale veiligheid
Door TNO is onder medewerkers op Schiphol, waaronder de schoonmaak, onderzoek verricht naar de werkdruk en (sociale) veiligheid. Waar mogelijk zijn de resultaten van dit onderzoek gebenchmarkt met het Nederlandse gemiddelde vanuit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA).
In totaal zijn er 8.000 medewerkers benaderd, waarvan er 1.600 hebben deelgenomen aan het onderzoek. De resultaten laten zien dat medewerkers op Schiphol hun werksituatie op de punten werkdruk en (sociale) veiligheid over het algemeen minder gunstig beoordelen dan de gemiddelde Nederlandse werknemer.
Onderzoek bevestigt eerdere bevindingen RAS
De resultaten van het TNO-onderzoek ten aanzien van werkdruk liggen in lijn met het door de RAS uitgevoerde onderzoek onder de schoonmaakbedrijven op Schiphol, waaruit blijkt dat de werkdruk hoog is en de regelmogelijkheden (invloed op werkprocessen en werktijden) laag liggen. Dit werkdrukonderzoek werd overigens ook in overleg met TNO gehouden met betrekking tot de aanbesteding schoonmaak. Door de werkdruk kent het veilig werken niet altijd de hoogste prioriteit. De veiligheidscultuur op Schiphol lijkt voor verbetering vatbaar. Men houdt zich niet altijd aan de regels over veilig werken; er is niet altijd voldoende tijd om zich aan de regels te houden. In lijn met de werkdruk en (sociale) veiligheid beoordelen de deelnemers van het onderzoek ook hun gezondheid slechter dan gemiddeld. Dat gaat zowel over de algemene gezondheid als over de werk gerelateerde psychische gezondheid (burn-outklachten) en over de algemene tevredenheid met het werk, zo valt in het rapport te lezen.
Schiphol scoort onder gemiddeld op belangrijke werkaspecten
In het rapport worden de verschillen tussen de situatie op Schiphol vergeleken met het landelijk gemiddelde (NEA 2023). Uit de hoofdlijnen wordt duidelijk dat er het nodige aan verbetering vatbaar is voor wat betreft het werken op Schiphol. Reden waarom CNV hier aandacht voor vraagt, en niet alleen via de media. Enkele cijfers ter verduidelijking en vergelijking:
Vergelijking Schiphol vs. landelijk gemiddelde (NEA 2023)
Indicator | Schiphol | Nederlands Gemiddelde |
---|---|---|
Autonomie (zelf beslissingen nemen) | 29% | 59% |
Taakeisen (zwaarte van werk) | 38% | 32% |
Sociale steun van leidinggevenden | 71% | 90% |
Sociale steun van collega’s | 94% | 98% |
Conflicten (collega’s/leidinggevenden/werkgever) | 41% | 26,5% |
Ongewenst gedrag (passagiers/collega’s/leidinggevenden) | 36% | 17% |
Goede gezondheid medewerkers | 68% | 79,5% |
Burn-outklachten | 29% | 19% |
Meer steun van leidinggevenden nodig op de werkvloer
Het percentage sociale steun onder collega’s scoort hoog op Schiphol. Een dergelijk percentage qua steun zouden de medewerkers toch ook van hun leidinggevenden mogen verwachten? Dit zal immers mogelijk kunnen bijdragen aan verlaging van de burn-outklachten en verhoging van de goede gezondheid van de medewerkers op Schiphol.
Tekst: Henk Cornelisse
Meer nieuws?
Je leest hier meer actueel nieuws van Clean Totaal.