Het NK Glazenwassen en het NK Snelglazenwassen zijn inmiddels vaste hoogtepunten op de Schoonmaak Vakdagen. Net als het trouwe sponsorship van Unger. Ook in 2025 keert het Duitse merk terug als hoofdsponsor van de glazenwaswedstrijden. Ter voorbereiding op de Schoonmaak Vakdagen sprak Clean Totaal met Jeroen van der Poel, country salesmanager bij Unger Nederland. Een gesprek over de nieuwste productontwikkelingen, de duurzame koers en de trots van de glazenwassersbranche.
Unger staat al decennialang voor kwaliteit, ergonomie en innovatieve oplossingen. Ook in 2025 blijft het merk vernieuwen. “We zijn continu bezig met het bedenken van systemen en oplossingen om het werk zo licht en makkelijk mogelijk te maken”, vertelt Van der Poel.
Carbon met driehoeksvorm
Een van de meest opvallende, recente lanceringen van Unger is de Ninja Carbon telescoopsteel. Deze indoor carbon steel is beschikbaar in lengtes van 1,2 meter tot 5,5 meter en maakt deel uit van de geavanceerde Ninja-lijn. “De Ninja-lijn is onze premiumlijn”, legt Van der Poel uit. “Dat betekent dat we echt goed nadenken over het ontwerp. Alles draait om ergonomie, veiligheid en gebruiksgemak. Gebruikers moeten precies en comfortabel kunnen werken, zonder zich in allerlei bochten te hoeven wringen.”
Wat de Ninja Steel bijzonder maakt, is de unieke driehoeksvorm. “Die vorm heeft meerdere voordelen. Je krijgt meer stijfheid en stabiliteit tijdens het gebruik. Bovendien slijten de elementen minder snel, omdat de delen van de steel niet roteren. Natuurlijk slijt carbon altijd op den duur, maar met dit ontwerp blijft de steel langer kwalitatief goed.”
Naast de innovatieve vormgeving is ook gedacht aan comfort en veelzijdigheid. De Ninja Steel is uitgerust met een ergonomisch handvat en te combineren met alle klassieke Unger-tools. Volgens Van der Poel maakt dat de steel tot een echte allrounder.
NLite 16K telescoopsteel
Naast de Ninja Steel heeft Unger recent ook de NLite 16K telescoopsteel geïntroduceerd, speciaal ontwikkeld voor telescopische glasbewassing. Deze steel is verkrijgbaar in twee vaste lengtes: 10 meter en 12,5 meter. “Het mooie aan dit product is dat het ontwerp tot stand is gekomen op basis van vraag vanuit de markt. Waar moest deze telescoopsteel volgens de sector aan voldoen? Hij moet sterk zijn, licht van gewicht en kwalitatief top. En dat is precies wat we hebben gemaakt.” De NLite 16K is bovendien praktisch in transport. Ingeschoven meet de steel slechts 1,74 meter, waardoor hij eenvoudig mee te nemen is van klus naar klus.
Van der Poel: “Voor bedrijven met meerdere medewerkers is dit een enorme uitkomst. Je hoeft niet meer met allerlei verlengdelen te werken. Eén robuuste carbonsteel is voldoende om direct tot 12,5 meter hoogte te komen.” Een ander belangrijk punt voor de sector was de prijs van de steel. Daar heeft het bedrijf bewust op ingezet. “De 10-meterversie kost 579 euro en de 12,5 meter steel 749 euro inclusief hoekadapter”, legt Van der Poel uit. “Voor Unger-standaarden is dat een hele scherpe positionering. We hebben de steel in juni voorzichtig gelanceerd en de reacties zijn ronduit positief, vooral over de prijs-kwaliteitverhouding. Daar zijn we ontzettend trots op.”
Green Label
Innovatie bij Unger beperkt zich niet tot ergonomie en prestaties; duurzaamheid speelt een steeds grotere rol. Daarom introduceerde het bedrijf al eerder het Green Label-assortiment: een complete lijn van duurzaam gecertificeerde gereedschappen voor glasreiniging, waaronder doeken, inwassers, raamtrekkers, rubbers en zelfs een emmer.
“Als groot bedrijf vind ik dat we de verantwoordelijkheid hebben om een duurzame lijn aan te bieden”, zegt Van der Poel. “Onze Green Label-producten zijn ontwikkeld met gerecycled plastic en met FSC-gecertificeerd natuurrubber. Daarnaast voldoen de producten uit de Green Label-lijn aan het Material Health Certificate. Om dit certificaat te behalen worden van alle chemicaliën die in de productieketen worden gebruikt, de gevaren voor de gezondheid en het milieu geanalyseerd. Gevaarlijke chemicaliën worden vermeden en vervangen door veilige stoffen. Dat betekent dat de producten aantoonbaar duurzaam zijn geproduceerd.”
De ontwikkeling van de lijn begon zo’n anderhalf jaar geleden. Inmiddels is het pakket bijna compleet en blijft het bedrijf werken aan certificering. “Onze glasdoek heeft recent nog een duurzaamheidscertificaat gekregen”, vertelt de salesmanager trots. Hoewel de glazenwasserij de kern van de activiteiten van het bedrijf blijft, mikt de Green Label-lijn nadrukkelijk ook op grote schoonmaakbedrijven. “Bij hen is duurzaamheid vaak een topprioriteit”, legt Van der Poel uit. “Met deze producten kunnen zij op een verantwoorde manier hun werk doen.”
NK (Snel)Glazenwassen
Unger is al jaren trouw hoofdsponsor van het NK Glazenwassen en het NK Snelglazenwassen op de Schoonmaak Vakdagen. Ook tijdens de eerstvolgende editie van de vakbeurs is het bedrijf weer van de partij als hoofdsponsor. “Ik vind het een fantastisch initiatief. In Nederland is glazenwassen écht een vak. Glazenwassers zijn trots op hun beroep en bereid om te investeren in goed materiaal. Het meedoen aan het Nederlands Kampioenschap is dan natuurlijk de ultieme trots. Als Unger voelen we ons sterk verbonden met deze doelgroep. Daarom vinden we dat we dit initiatief altijd moeten ondersteunen.”
Tijdens de wedstrijden stelt de fabrikant voor reinigingsproducten daarnaast materiaal beschikbaar dat de deelnemers gebruiken en verzorgt het bedrijf prijzen voor de winnaars. Van der Poel: “We vinden het geweldig dat het beroep van glazenwasser op deze manier serieus genomen wordt. Wij dragen daar graag ons steentje aan bij.”
Vooruitblik
Ondanks de pas gelanceerde innovaties kijkt het bedrijf alweer vooruit. “Over nieuwe innovaties kan ik nog niet zo veel weggeven. We zijn wel weer bezig met een aantal revolutionaire dingen. Er komen in 2026 en in 2027 echt hele gave producten op de markt. Wij zijn altijd in ontwikkeling.”
Meer nieuws?
Je leest hier meer actueel nieuws van Clean Totaal.
Beeld: Unger





