In de schoonmaakbranche is het niet ongebruikelijk dat er reistijd tussen de verschillende opdrachten zit. Maar hoe moet die tijd worden behandeld: als werktijd of als pauze?
Over die vraag boog zich onlangs de Geschillencommissie van de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaak- en Glazenwassersbranche (RAS), naar aanleiding van een conflict tussen een schoonmaakbedrijf en een werknemer. De uitkomst: de volledige tijd tussen twee opdrachten moet worden gezien als gewerkte tijd, ook als een deel ervan niet letterlijk op de fiets of in de auto wordt doorgebracht.
Onbetaalde pauze?
De werknemer in kwestie werkte doordeweeks op twee verschillende plekken binnen dezelfde stad. Tussen het einde van de eerste klus en het begin van de tweede zat een tijdsbestek van dertig minuten. De afstand van 4,8 kilometer werd met de fiets afgelegd. De werkgever betaalde enkel de geschatte fietstijd van 19 minuten, gebaseerd op gegevens van de ANWB-routeplanner. De overige 11 minuten werden aangemerkt als onbetaalde pauze.
Vergoeding
De medewerker maakte bezwaar tegen deze werkwijze en stapte naar de Geschillencommissie. Zij stelde dat de gehele tussenliggende periode als reistijd moet worden vergoed, mede omdat het beleid rond het gebruik van routeplanners binnen het bedrijf niet eenduidig wordt toegepast. De kern van het conflict was de interpretatie van artikel 37, lid 1 van de cao voor de schoonmaakbranche (periode 2024–2026).
Bindende beslissing
De commissie kwam tot de conclusie dat de volledige dertig minuten tussen de twee werkplekken als werktijd moeten gelden. Een pauze moet volgens de cao én de Arbeidstijdenwet minimaal 15 minuten zijn en vrij besteed kunnen worden – iets wat in dit geval niet van toepassing was. Aangezien de werknemer in deze periode onder aansturing van de werkgever stond en geen vrije tijd had, mag dit niet als pauze worden gezien.
Het oordeel luidt dat de werkgever ook de resterende 11 minuten moet vergoeden tegen het reguliere uurloon. De beslissing is bindend voor beide partijen.
Tekst: van de redactie
Meer nieuws?
Je leest hier meer actueel nieuws van Clean Totaal.