Hasan Taskent, voormalig bankier, stapte in 2018 over naar de schoonmaakbranche. Zijn broer, medeoprichter van HSU, specialist van schoonmaak in het openbaar vervoer, haalde hem over. Inmiddels is Taskent CEO van het Eindhovense bedrijf, dat gespecialiseerd is in het rijklaar maken van met name bussen en treinen. “Ik zag hoe onpersoonlijk de bankenwereld werd. Bij HSU kreeg ik de kans om echt verschil te maken.”
HSU groeide onder zijn leiding explosief en is nu marktleider op het gebied van busverzorging en schoonmaak in het openbaar vervoer. Medewerkers zorgen dat voertuigen ’s nachts op depots worden getankt, schoongemaakt en weer rijklaar zijn. Periodiek volgen er grotere schoonmaakbeurten. “Als wij een dag niet werken, rijden er de volgende ochtend geen bussen.”
Internationale ambities
Met een team van zo’n 200 medewerkers is HSU actief in vrijwel heel Nederland, met recente uitbreidingen naar regio’s als Drechtsteden en Friesland. De volgende stap: internationalisatie. “Op dit moment bevinden we ons in de gespreksfase met als doel om internationalisering te realiseren. We kijken vooral naar Duitsland en België en richten ons op het busvervoer. Ik heb er veel ideeën over én ik heb er een heel goed gevoel bij. Het is ‘the next step’ van HSU.”
Kritiek vanuit vakbond CNV
De groei ging niet zonder hobbels. Toen HSU de aanbesteding won van Qbuzz in Friesland en Groningen, ontstond er kritiek van vakbond CNV over de overname van personeel. Taskent: “Volgens de cao waren we niet verplicht personeel over te nemen. Toch hebben we het voormalige personeel als eerste benaderd. Dat sommigen niet reageerden, lag vaak aan henzelf.”
In Groningen en Drenthe speelden andere cao-technische kwesties. “Sommige medewerkers hadden geen branche-erkend diploma, wat wel vereist is bij overname. De cao was op dat punt vaag. De RAS erkende dat er een ‘grijs gebied’ is. We willen duidelijkheid, zodat we niet onterecht met 1-0 achterstaan bij nieuwe medewerkers.”
Medewerker op nummer één
Bij HSU draait het om mensen. “In tegenstelling tot de bankenwereld willen wij dat medewerkers zich gezien voelen. Managers bezoeken locaties en spreken hun teams dagelijks.” Veel medewerkers hebben een afstand tot de arbeidsmarkt. “Als wij goed zijn voor hen, zijn zij goed voor ons. Loyaliteit, daar draait het om.” Ook op de krappe arbeidsmarkt weet het bedrijf zich te redden. “Wij wachten niet af, maar benaderen actief mensen via ons netwerk. Werknemers die tevreden zijn, brengen graag anderen aan.”
Ondanks kritiek blijft Taskent dicht bij zijn waarden. “Ik ben zelf de regio’s ingegaan, heb iedereen een hand gegeven en het gesprek gezocht. We blijven luisteren. De medewerker staat bij HSU altijd op nummer één.”
Meer nieuws?
Je leest hier meer actueel nieuws van Clean Totaal. Het hele interview met Taskent lees je in het maartnummer van 2025 van Clean Totaal.





