Clean Totaal wilde weten hoe bedrijven en intermediairs kijken naar de opkomst van robotisering en kunstmatige intelligentie (AI) in de schoonmaakbranche. We legden deze vraag voor aan enkele intermediairs én een aantal grote en minder grote schoonmaakbedrijven.
Een vloek of een zegen?
In het algemeen staan de grotere schoonmaakbedrijven ervoor open om op het gebied van inzet van robots door te ontwikkelen: een zegen dus. Vanuit het mkb klinkt vaker de wens om dit nader te onderzoeken. Als argumenten worden onder meer genoemd dat robots het ergonomisch werken kunnen ondersteunen door zwaar en/of monotoon werk te verlagen. Ook het efficiënter werken wordt genoemd. Alle bedrijven zijn het er nagenoeg over eens dat robotisering het schoonmaakvak aantrekkelijker maakt en de inzet van robots helpt tegen de arbeidsmarktkrapte. Wel hikken sommige bedrijven aan tegen de extra kosten die dit met zich meebrengt.
Hulpmiddel of vervanging
Kunstmatige intelligentie zal naar de mening van diverse respondenten een bijdrage leveren aan het optimaliseren van (interne) processen in samenhang met optimalisatie van de kwaliteit van de dienstverlening. Het datagestuurd schoonmaken kan bovendien van toegevoegde waarde zijn qua optimaliseren van de inzet van de schoonmakers. AI staat als tool volgens een deel van de respondenten echter nog redelijk in de kinderschoenen. Het heeft (nog) niet bij een ieder de prioriteit. De inzet van technologie wordt gezien als een hulpmiddel en niet als vervanging. De factor mens staat centraal.
Waarde creëren
Effektief: “Met de druk op arbeidsmarkt kunnen we hierdoor werk laten uitvoeren door robots (of AI) en kunnen medewerkers druk zijn met werk wat waarde creëert.”
In2mediair: “Door het volgen van diverse workshops op het gebied van AI en koppelingen van ‘internet of things’ voorzie ik de komende jaren een grote kans om efficiënter te gaan werken en een betere marge te maken voor schoonmakend Nederland. Dit maakt het mogelijk om meer voorspelbare inzet te doen en daar te werken waar de vraag het hoogst is. Dit is geen toekomstmuziek, maar meer een vraag van wie pakt als eerste de handschoen op?”
Meer lezen
Meer over trends en ontwikkelingen in de schoonmaakbranche voor 2025 lees je in de maarteditie van Clean Totaal 2025. Klik hier voor het actuele nieuws.
Tekst: Henk Cornelisse





