• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Kleurwisseling Kärcher Professional

Artikelen 14 januari 2013

Tot 1974 is het hamerslag-blauw, daarna geel dat de klok slaat. Alfred Kärcher GmbH & Co. KG doet vanaf 10 januari een gedurfde stap. Het vertrouwde geel wordt voor de professionele markt ingewisseld voor grijs, nee sorry… antraciet. Geen stap die lichtvaardig genomen is. Nog maar enkele jaren terug geeft de oude mevrouw Kärcher aan dat Kärcher geel is: discussie gesloten. De afgelopen drieënhalf jaar is de kleurwisseling intensief voorbereid en tijdens een tweedaagse bezoek van 1048 dealers en pers uit de hele wereld gepresenteerd.

 
Door Leon van den Berg, lid redactieteam  
 
Hoewel het met het bedrijf Kärcher buitengewoon goed gaat kampt het met een onduidelijke scheiding tussen de diverse marktsegmenten. Tot dusver zijn dat er vier: commercieel, professioneel, industrieel en consumenten. Geel is daar leidend, maar al een half jaar terug is bij de introductie van een nieuwe schrobzuiger een trend ingezet. In de sector professional wordt de kleur antraciet naast geel geïntroduceerd. Die sector bestaat uit bedrijven die met schoonmaak hun geld verdienen.
 
Geel snel vies
Achtergrond bij de introductie is dat een gele machine besmettelijk is en dat een vieze machine een negatieve uitstraling heeft op de werkzaamheden van de schoonmaker. Met een vieze machine, wordt de onterechte indruk gewekt dat de machine niet goed werkt en dus het schoonmaakresultaat achterblijft. De introductie van antraciet veegt in een klap dit argument van tafel. Dat blijkt ook uit de positieve reacties die Kärcher op de toepassing van deze kleur ontvangt. Dit sterkt het management in hun gedacht op de goede weg te zijn in een drieënhalf jaren durend proces van conversie.
 
Uitgefaseerd
Vanaf 10 januari is nu dus de kogel door de kerk en wordt geel ook uitgefaseerd in de sectoren commercieel en industrieel waar schoonmaak een secundair onderdeel is van het productieproces. Maar… wat de toen met machines in de oude kleurstelling die nu nog in de handelsvoorraad staan bij dealers? Een oud model of uitlopende kleur verkoopt niet. Volgens marketing directeur Markus Asch loopt dat zo’n vaart niet. “Onze dealers zijn al langer op de hoogte van de kleurwisseling en konden daarmee dus met hun inkoopbeleid rekening houden. Bovendien geven we hun natuurlijk alle mogelijke ondersteuning. Dat betekent niet dat er per se sprake zal zijn van kortingsacties of het terugnemen van modellen.”
 
Marktleider in 2020…
De kleurwisseling heeft niet alleen te maken met een verduidelijking voor de markt, maar ook met een nieuwe visie op de markt voor schoonmaakmachines. Het bedrijf wil in 2020 de marktleider worden in alle belangrijke sectoren. Geen loze belofte, maar daarover leest u meer in het komende nummer van Clean Totaal.
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards
2 dec

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand