Wat doe je als fabrikant wanneer je gevraagd wordt een bredere doelgroep te bedienen, maar je de logistiek daarvoor niet hebt? Dan zoek je anderen die dat wel kunnen. Daarom heeft Pen Chemie partners gezocht. Braspa verzorgt de Europese markt, de distributiepartners van Rubbermaid de rest van de wereld. Gezamenlijk zetten zij een vloerconcept op de markt dat eenvoudig en doeltreffend werkt en voor kleinere opdrachtgevers gemakkelijk verkrijgbaar is.
Door Leon van den Berg, lid redactieteam Clean Totaal
Grote vloerfabrikanten zoals BASF, Sika en Sto-Isoned schrijven in hun behandelingsvoorschrift de producten van Pen Chemie voor. Hun klanten slaan dat advies echter regelmatig in de wind, waardoor nieuwe vloeren er na een paar maanden al uitzien of ze een eeuw liggen.
Pen Chemie’s Rob de Graaf (rechts op de foto): “Je ziet veel vloeren verzepen en vervuilen, niet vanwege gebrek aan onderhoud, maar door gebrekkig onderhoud. Dat komt vooral omdat de materialen van Pen Chemie lastig verkrijgbaar zijn voor minder professionele schoonmakers. Onze productie is gericht op tanks en pallets en niet op kleinverpakkingen. Kleinere gebruikers zoals een school of kinderdagverblijf kunnen vaak erg weinig spullen in hun pand kwijt en omdat ze moeilijk aan onze middelen kunnen komen, zoeken ze alternatieven. De supermarktbranche is op dit gebied onze concurrent, maar die levert geen materialen die geschikt zijn voor professioneel vloerenonderhoud De conciërge die een lokaal dweilt, weet dat niet en kan dat ook niet weten. Datzelfde geldt voor een grote groep kleine schoonmaakbedrijven. Overigens heeft verzepen ook een ander negatief effect. Kinderen spelen de hele dag op de grond en zo krijgen ze ongewild en ongewenst veel schoonmaakmiddel binnen. Van grond naar mond is immers voor veel kleintjes maar een kleine stap.”
Logistiek was probleem
De drie grote vloerfabrikanten hebben Pen Chemie benaderd met de vraag om in dit gat te springen. Pen Chemie wilde dat wel, maar dan met partners die dit marktsegment goed kunnen bedienen. Er bestond al een langere relatie met John van ’t Westeinde (midden op de foto) van Braspa Professional. Hun distributiekanaal is gericht op de kinderdagverblijven, de gezondheidszorg en schoonmaakbedrijven. Inmiddels produceert Pen Chemie voor hen een serie producten voor kleinschalig gebruik, waaronder een versie P506. Van ’t Westeinde: “Wij hebben wel toegang tot deze groep gebruikers en zijn daar al bekend met onze producten. Het is dus voor ons relatief gemakkelijk om onder ons merk met een goed schoonmaaksysteem te komen voor vloeren. Onze distributie is helemaal ingesteld op kleinschalige leveringen binnen de Benelux.“ Waarom springen vloerenfabrikanten niet zelf in dit gat? De Graaf: “Dat is niet hun core business. We hebben in de afgelopen tien jaar het vertrouwen van de marktleiders in vloerproducenten gewonnen. Onder meer omdat we bij klanten vloeren hebben liggen die al jaren intensief gebruikt worden en er nog uitzien alsof ze gisteren gelegd zijn.” Van ’t Westeinde vult aan: “Het gaat in dit geval bovendien niet alleen om chemie, maar om een totaalconcept dat zich hoofdzakelijk richt op vloeren, maar ook andere reinigingsproducten kent zoals glasspray, microvezeldoeken en mopsystemen.”
Apparatuur en chemie
Bij het materiaal voor het vloerconcept kwam Rubbermaid in beeld. Dat gebeurde omdat Sales directeur Commercial Products Pieter Driessen (links op de foto) via een gezamenlijk distributiekanaal, Vepabins, al met Braspa bekend was. Zijn bedrijf levert een grote bijdrage aan het concept. “Wij hebben een complete lijn voor de facilitaire dienstverlening die zich kenmerkt door opvallend en ergonomisch design en een hoge kwaliteit die bovendien nog betaalbaar is. Alle applicatiemiddelen voor het concept zijn van ons afkomstig. Niet alleen de microvezeldoeken, maar ook de Pulse vloerreinigingskit. Opvallend genoeg maken velen nog gebruik van de Spaanse mop, waarmee je vooral vuil verplaatst omdat je die in steeds viezer water uitspoelt. Dat kan niet de bedoeling van schoonmaken zijn. Bovendien is het ook nog zwaar om met die mop te werken. De Pulse vloerreiniger werkt licht zodat het lichaam van de gebruiker ontzien wordt. Bovendien hoef je hem niet uit te spoelen. We hebben uitgerekend dat iemand die schoonmaakt met deze mop 65% lichter werkt en dat er daardoor en door de goede ergonomie minder blessures zijn. Dat uit zich in minder ziekteverzuim, dus de kosten voor het systeem zijn snel terugverdiend. Het schoonmaakmiddel van Pen Chemie zit in een reservoir in de steel en dat spuit je op de vloer als dat nodig is. De klamvochtige microvezelmop neemt daarmee het vuil op en bindt dit. Een schoonmaker kan met één mop tot 80m2 doen. De mop is resistent tegen bleekmiddelen en maakt in combinatie met de producten van Pen Chemie 45% beter schoon en is ook nog eens 20% sneller dan de traditionele mop. Kortom, dit is een concept waar je niet omheen kunt.”
Efficiënt concept
Van ’t Westeinde is het hier helemaal mee eens. “Ons concept onderscheidt zich op drie punten. Als je kijkt naar de kwaliteit is die van toepassing op zowel de materialen als de chemie. De investering in ons concept verdient zich gemakkelijk terug, ook omdat methodefouten uitgesloten zijn. Om dat te ondersteunen zorgen we voor een goede instructie op papier, maar desgewenst ook op locatie. Het tweede onderscheid is tijdwinst. Je hoeft niet ergens in het gebouw emmers te vullen of leeg te gooien. Je pakt de Pulse en de noodzakelijke chemie gewoon uit een kast (wel goed afgesloten natuurlijk in verband met avontuurlijke kinderen). Ook gaat geen tijd verloren met wringen en de mop verwisselen. De geboekte tijdwinst kun je direct vertalen in meer vierkante meters in dezelfde tijd dus uiteindelijk in besparing op de schoonmaakkosten. Tenslotte is er nog het gemak voor onze klanten. We leveren wanneer dat nodig is, hebben een goede aftersales en alle uitgaven van bijvoorbeeld een kinderdagverblijf komen vanuit één factuuradres. Dat maakt de administratie ook nog eens overzichtelijker.”
Overigens zou door de focus van dit artikel de indruk kunnen bestaan dat het concept alleen geschikt is voor deze doelgroep. Van ’t Westeinde: “Dat is zeker niet het geval. We zien echt internationaal kansen op vele markten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik in verpleeg- en verzorgingshuizen, praktijken voor gezondheidszorg, maar ook de detailhandel. En niet te vergeten: er zijn veel schoonmaakbedrijven in ons klantenbestand. Die kunnen met dit systeem sneller, effectiever en goedkoper werken dan met de traditionele mop. Dat moet toch aanspreken in een tijd waarin kostenbesparing een hot item is.”