• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

15 organisaties ondertekenen Code

Nieuws 17 november 2013

'Niemand kan toch tegen betere samenwerking in de sector zijn? Alle bedrijven in de schoonmaakketen moeten de Code ondertekenen én naleven'. Dat was het algemene gevoel onder de 15 kersverse ondertekenaars van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwasserbranche tijdens de regionale ondertekeningsessie op 8 november bij Villa Jongerius in Utrecht.

 

De nieuw ondertekenaars zijn: Beercoo Schoonmaakgroep, Cantorclin Schoonmaak B.V., Clean Result, Coöperatieve Inkoopvereniging Intrakoop, FDG Nederland B.V., Flex Schoonmaakdiensten B.V, FloraHolland, Gemeente Roosendaal, Rufo Clean, Schols Cleaning, Schoonmaakbedrijf Klaas Harms, Schoonmaakbedrijf A.J. te Paske B.V., schoonmaakbedrijf MPS v.o.f., Siemens Nederland N.V en ToTo Facilicity BV.

 

Deze dertiende regionale ondertekening was wederom een levendige, interactieve bijeenkomst. Er werd vanuit verschillende invalshoeken over de Code gesproken. Grote opdrachtgevers en kleine opdrachtnemers hadden dezelfde insteek: bedrijven moeten de Code ondertekenen én naleven. Blokland beaamt:  “Een schoonmaakbedrijf zou zich niet moeten inschrijven als de opdrachtgever niet conform de Code werkt. Alleen dan realiseren we een gezonde en duurzame sector.'

 

Sociale gezicht

'Door de Code kunnen we ons sociale gezicht laten zien. We belonen bijvoorbeeld inschrijvers met een contractverlenging. Wij geven als Intrakoop, inkoopcoöperatie van de zorg, alleen nog begeleiding aan onze leden als zij de Code hebben ondertekend. Als opdrachtgever vooraf je prijs bepalen, werkt. Het is belangrijk om in beeld te hebben wat eerder aan schoonmaak is uitgegeven en vervolgens te bepalen wat je wil hebben als opdrachtgever. Hierdoor krijg je bij de inschrijvers een gedragen deal', aldus de heer Vissers van Intrakoop.

 

Meebepalen

'Schoonmakers laten mee bepalen hoe werkwijzen verbeterd kunnen worden, is essentieel en levert veel op', aldus de heer Schols van Schols Cleaning (Born). Deze uitspraak kreeg bijval van de aanwezigen, onder  wie de heer Plattel van Cantorclin Schoonmaak B.V. (Meppel). 'Cantorclin heeft de keuze gemaakt om niet in te schrijven als de prijs betekent dat de schoonmaker vast zit aan een (te) strak schoonmaakregiem en er voor meedenken over werkwijze geen ruimte is.'

 

Geloof in de Code

'Dat je werk uitbesteedt, wil niet zeggen dat je niet meer verantwoordelijk bent. Ik vind dit een enorm belangrijke gedragsregel uit de Code', aldus mevrouw Veenstra van FloraHolland. 'De bloemen- en plantenbranche heeft ook te maken met aanbestedingen op laagste en vaak niet realistische prijs. Ik geloof in de werking en het effect van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.'

Geloof in de Code is voor de heer Van der Aa van Siemens Nederland vanzelfsprekend. Van der Aa: 'Code zit in ons DNA. We hebben twee jaar geleden een aanbesteding gedaan zonder de Code te kennen. En nu blijkt dat we die aanbesteding conform de Code hebben gedaan.'

'Andere bedrijfstakken kunnen van ons leren. We mogen als branche trots zijn op deze Code', aldus De Beer van Beercoo Schoonmaakgroep (Bergschenhoek).

 

Voorbeeld volgen

'De Code gaat vooral over maatschappelijk verantwoord ondernemen dichtbij huis. We zijn er trots op dat de Code is opgenomen in het Sociaal Akkoord. En uiteraard is het een groot compliment dat andere sectoren de Code gaan navolgen. Maar we zijn er nog niet. Een dag zoals vandaag, met 15 nieuwe ondertekenaars met gedeeld gedachtegoed, is cruciaal. We hopen en gaan ervan uit dat nog veel meer bedrijven jullie voorbeeld zullen volgen', aldus Kees Blokland.

 

Samen naar een sterkere keten

De Code werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwasserbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. Sinds de introductie van de Code hebben 750 organisaties de Code onderschreven.

 

www.codeverantwoordelijkmarktgedrag.nl

 

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards
2 dec

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand