• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Aanbesteden schoonmaak verankerd in unieke code

Nieuws 25 mei 2011

Opdrachtgevers (waaronder Rijksoverheid, NS en Schiphol), werkgevers, vakbonden en bemiddelaars hebben een unieke code vastgesteld waarin zij afspraken hebben vastgelegd over de aanbesteding van schoonmaakwerkzaamheden. Deze afspraken staan in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak- en glazenwasserbranche. Partijen vinden dat bij aanbesteding niet alleen gekeken moet worden naar de prijs maar dat ook de kwaliteit van de uitvoering en de arbeidsomstandigheden van belang zijn en meegewogen moeten worden. Vandaag heeft minister Kamp van Sociale Zaken de code in ontvangst genomen.
 
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is een gezamenlijk initiatief van de betrokken partijen en heeft tot doel de effecten van marktwerking op de arbeidsomstandigheden in de schoonmaak- en glazenwasserbranche daar waar nodig te verbeteren. Opdrachtgevers die schoonmaakbedrijven contracteren mogen en moeten eisen stellen aan de arbeidsomstandigheden. Zij kunnen hierop worden gecontroleerd. Daarnaast bevordert de code de scholing van werknemers, zowel in vakopleidingen als in de Nederlandse taal en veiligheidstrainingen.
 
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is gebaseerd op de principes van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en zal onderdeel uitmaken van de gedragscode van de Ondernemersorganisatie Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten OSB. OSB zal daarvoor haar huidige gedragscode op de specifieke punten van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag aanpassen. OSB vertegenwoordigt 80% van de werkgevers.
 
Aanleiding voor het opstellen van de Code waren de maandenlange schoonmaakstakingen in het begin van 2010. Naast onvrede over de beloning en de werkdruk werd ook de kwaliteit van het werk en de bejegening van werknemers aangekaart. Zowel de directe werkgevers als de opdrachtgevers, bemiddelaars en adviseurs werden hier op aangesproken.
 

Deelnemende partijen zijn: de OSB, VMS FMN, CNV Vakmensen, FNV Bondgenoten, ROC Friese Poort, Erasmus Medisch Centrum, NS, Schiphol en de Rijksoverheid.

 

Lees hier de volledige tekst van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak- en glazenwasserbranche.  

 
www.cnvvakmensen.nl
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards
2 dec

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand