• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

ECOVER wil grondige evaluatie ecolabel na opzienbarende test

Nieuws Reinigingsmiddelen 22 juni 2009

Onafhankelijke testresultaten, uitgevoerd in opdracht van ecologisch producent ECOVER, tonen aan dat veel reinigingsmiddelen die het Europees ecolabel dragen niet voldoen aan de daarvoor gestelde selectiecriteria.

 

De geteste producten zijn alle consumentenproducten. ECOVER wil de namen van de producenten van deze middelen niet vrijgeven. In een reactie zegt ECOVER: “Het is niet de bedoeling merken aan te vallen maar wel om de kwaliteit van het ecolabel aan de kaak te stellen”. 

 

Initiatiefnemer ECOVER vraagt daarom de betrokken Europese instanties om de criteria van het ecolabel en de invulling daarvan, grondig te evalueren. “De consument heeft recht op een transparant en betrouwbaar label. Het is hoog tijd om het Europees ecolabel kritisch te bekijken,” aldus Michaël Bremans, CEO van ECOVER.

 
13 van de 15 producten falen
ECOVER formuleert al jaren kritische kanttekeningen bij de concrete invulling en werking van het ecolabel. In de praktijk verandert er echter weinig. Daarom zag ECOVER zich verplicht zelf in actie te komen.  Het liet in een officieel erkend laboratorium in Italië vijftien producten met het Europees ecolabel testen op de criteria die nodig zijn om het label te verkrijgen. Dertien van de vijftien producten faalden! “Deze testresultaten waren voor ons de druppel die de emmer deed overlopen. Het kan niet dat deze producten op de markt verkocht worden en dat men de consument een rad voor de ogen draait. Het Europees ecolabel in zijn huidige vorm is een bruikbaar instrument om conventionele producten in een beter keurslijf te dwingen, maar is te zwak voor de labeling van producten die reeds een volwassen duurzaamheidsprofiel gerealiseerd hebben. Op diverse vlakken is verbetering nodig. De bestaande criteria zijn niet coherent en veel te permissief. Bovendien ontbreekt iedere vorm van controle- en evaluatieprocedure na toekenning van het label,” aldus Michaël Bremans, CEO van ECOVER.

 

Actie

ECOVER is en blijft voorstander van een ecolabel dat toegekend wordt aan producten met een duurzaam profiel. “Een ecolabel heeft alleen waarde als de criteria voldoende conditioneel zijn en wanneer de certificering en controle professioneel gebeuren. De consument heeft hier recht op. Wij nemen als bedrijf onze verantwoordelijkheid op en vragen de betrokken instanties in Europa om het huidige ecolabel kritisch te bekijken en de nodige actie te ondernemen. Ik hoop dat wij nu de kans krijgen om effectief bij te dragen tot een kwalitatief, transparant en betrouwbaar label,” aldus nog Bremans.
 
 
Testprocedure  
Gerechtsdeurwaarders kochten in België, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland in totaal vijftien courante wasmiddelen aan die het Europees ecolabel dragen. Deze aankopen vonden plaats in het laatste kwartaal van 2008. De gerechtsdeurwaarders stellen voor elke aankoop een Proces-Verbaal op.
 
De vijftien producten werden door de gerechtsdeurwaarders rechtstreeks en met ongeschonden verpakking verzegeld verstuurd naar het geaccrediteerd Italiaans laboratorium Chelab SRL in Resana. Dit laboratorium is bevoegd om kwaliteitstesten voor het Europees ecolabel uit te voeren. Er wordt nagegaan of de producten conform zijn met de criteria nodig om de Ecolabel-kwalificatie te bekomen. Voor elk product wordt een officieel en uitgebreid testrapport opgemaakt.
 
Uit de testresultaten van het Italiaans laboratorium blijkt dat dertien van de vijftien aangekochte producten falen. De productsamenstelling ervan voldoet niet aan de vereisten van de performantietest van het Europees ecolabel voor wasmiddelen. De twee producten die wel slagen voor de test zijn producten aangekocht in het Verenigd Koninkrijk. Deze producten bevatten echter fosfaten die schadelijk zijn voor het leefmilieu en daarom in vele Europese landen niet toegelaten zijn.
 
www.ecover.com
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards
2 dec

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand