• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Ton Christianen: Sentiment kost geld

Opinie 14 december 2010

 

Ton Christianen (t.christianen@osb.nl) is bedrijfsadviseur bij OSB. De missie van Ton is “om OSB (weer)toegankelijker te maken voor ondernemers die echt willen”.

 

“Sentiment kost geld” is een uitspraak (overigens van origine niet uit mijn koker) die ik vaak gebruik als ik bedrijven probeer bij te staan bij complexe verzuimdossiers. Het gaat nu te ver om daar diep op in te gaan, maar het komt er kort gezegd op neer dat als je je in zakelijke kwesties te veel laat leiden door je emoties, kansen kan missen en openingen niet kan/wil zien.

 
Deze uitdrukking speelt echter met regelmaat ook door mijn hoofd als ik met leden van OSB praat. Eind 2009 heeft OSB, met de komst van een nieuwe voorzitter en een nieuwe directeur, het “Nieuw Elan” ingeluid. Dat houdt veel in, maar onder andere dat we meer persoonlijke aandacht willen geven aan onze leden. We kwamen er achter (helemaal nieuw was die uitkomst ook weer niet, maar er bekruipt je toch een gevoel van plaatsvervangende schaamte als het herhaaldelijk wordt bevestigd) dat we de afgelopen jaren veel van onze leden “kwijt” zijn geraakt. En dat bedoel ik meer figuurlijk dan letterlijk. Alhoewel eerlijkheidshalve wel gezegd mag worden dat een aantal bedrijven de afgelopen jaren afscheid heeft genomen van OSB omdat ze zich te weinig gehoord voelden.
 
Als ik met bedrijven praat, aan de bestuurstafel, lunchtafel, keukentafel of welk soort tafel dan ook, merk je pas hoe ver dat “kwijt geraakt zijn” is gegaan. Er zijn zelfs leden bij die de post van OSB niet of nauwelijks meer openmaken. Waarom? Sentiment. Terecht of onterecht? Daar mag u iets van vinden. Bij heel veel pijnpunten die ze aangeven, kan ik ze ook alleen maar gelijk geven. Er werd heel hard gewerkt bij OSB, maar onder het toenmalige regime was er simpelweg te weinig oog, oor en hart voor een groot deel van onze leden. Die benodigde ruimte werd onvoldoende geboden. Nu ben ik niet van de afdeling “wijzen naar een ander” en kijk liever voor- dan achteruit, dus laten we het verleden maar voor wat het is. Feit is wel dat er sentiment is bij veel leden. Soms te veel, maar ik kan het begrijpen. We kunnen dus mooie stukken schrijven over wat we doen, maar veel leden bereik je alleen maar door er te zitten, bij hen aan tafel. Om te luisteren en om te vertellen over het Nieuwe Elan, maar ook over wie de daadwerkelijke macht binnen OSB heeft , de Hygiëne Tool die we aan het ontwikkelen zijn, de diverse workshops en trainingen, het MKB platform, het Keurmerk etc. OSB is dus echt aan het veranderen.
 
“Sentiment kost geld” schreef ik in het begin. Het kost geld aan de kant van de ondernemer want die mist kansen want we kunnen immers echt wat voor hem/haar betekenen en kost geld aan de kant van OSB want het kost veel geld om te communiceren. Maar uiteindelijk gaat het opleveren, voor alle partijen. Eerder deze week hoorde ik een reclame op de radio..”service is geen afdeling, maar een houding”. Da’s ook een goeie….
 
                                      
 
 
 
 
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

4 dec

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes
4 dec

Tork introduceert nieuwe richtlijnen voor het optimaliseren van sanitaire ruimtes

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 
3 dec

Gladde ladders & glibberige regels: het Nationale SIEV Schoonmaakdebat 2025 

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards
2 dec

Zes finalisten tonen de kracht van een goede samenwerking tijdens Best Practice Awards

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Van onze partner Innovi

Phantas: de award-winnende schoonmaakrobot die altijd levert

Schoonmaakster Melissa: “Schoonmaken brengt rust in mijn hoofd” 

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand