Van een carrière in de businesswereld waarin alles draait om targets behalen, kritieke prestatie-indicatoren (vaak beter bekend als KPI’s) en omzet draaien, werd Maurits Timmermans niet gelukkig. Daarom besloot hij twaalf jaar geleden Augias Schoonmakers van zijn vader over te nemen. De in Zeist geboren ondernemer vertelt onder meer over de unieke cultuur die hij heeft neergezet en de stappen die de branche volgens hem zou moeten maken.
Van scheikundeleraar tot ondernemer
Augias Schoonmakers werd in 1983 opgericht door Maurits’ vader Carl, die zijn baan als scheikundeleraar verloor. Om betrokken te blijven bij de Vrije School in Zeist, begon hij met het schoonmaken van het schoolgebouw, op een milieuvriendelijke manier. Met zijn chemische kennis ontwikkelde hij zelfs zijn eigen biologisch afbreekbare zeep, die thuis in jerrycans werd overgegoten. Wat begon als een persoonlijke missie, groeide uit tot een bedrijf met ruim 140 medewerkers.
Cultuur als kompas
Toen Maurits in 2013 bij Augias Schoonmakers begon en het bedrijf in 2018 overnam, besloot hij de organisatie te moderniseren én verdiepen. “Bij ons draait het niet alleen om resultaat, maar om het versterken van een positief zelfbeeld en het uitdragen van gedeelde waarden.” Die visie vertaalde hij naar het Geliefd® gedragskompas, dat staat voor: Gepassioneerd, Eigen verantwoordelijkheid, Loyaal, Interesse, Excellent, Flexibel, Deskundig en Respectvol.
Dit kompas vormt de basis van de bedrijfscultuur. Medewerkers voelen zich gezien, zijn loyaal en werken met plezier. “We hebben een zeer laag ziekteverzuim en een trouwe kern medewerkers. Onze klanten profiteren daarvan.”
Opleiding, verbinding en vertrouwen
Via de Augias Academy kunnen medewerkers zich ontwikkelen, bijvoorbeeld met slipcursussen of teamtrainingen. “Het gaat om verantwoordelijkheid nemen voor je eigen vierkante meter. Niet wijzen naar anderen, maar zelf bijdragen aan verandering.”
Ook de Dag van de Schoonmaker neemt Maurits serieus: in 2024 organiseerde hij een grote lunch in Amsterdam om de sector te vieren. Hij pleit zelfs voor een nationale feestdag. “Schoonmakers verdienen waardering. Kinderen moeten trots kunnen zijn op hun ouders in dit vak.”
Duurzaamheid en digitalisering
Duurzaamheid is meer dan milieuvriendelijke producten. Het zit in de omgang met mensen, klanten én technologie. “We hebben een eigen HR-tool gebouwd waarbij mensen digitaal volledig worden onboard. Ook hebben wij hieromheen een planningsmodule gebouwd die o.a. rekening houdt met reisafstanden en andere kosten. De medewerkers kunnen vervolgens hun rooster altijd digitaal inzien en bekijken waar ze moeten zijn, welke werkzaamheden ze moeten uitvoeren, hoeveel tijd ze ergens voor krijgen. Als laatste zijn wij bezig om te kijken hoe wij door AI agents te bouwen onze backoffice en HR-proces nagenoeg kunnen automatiseren. Als schoonmaakbedrijf willen wij hierbij vooroplopen omdat wij op die manier beter in staat zijn om mensen te binden en te boeien door die volledige transparantie en verantwoordelijkheid bij hen te leggen en anderzijds onze kostenstructuur niet eindeloos te laten oplopen.”
Aandacht voor SCRD
Ook is Timmermans bezig met de CSRD. “Elke organisatie krijgt te maken met de CSRD: de Corporate Sustainability Reporting Directive, ofwel een rapportageplicht. Grote en beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf 2024 een duurzaamheidsrapportage opstellen, niet-beursgenoteerd mkb vanaf 2026. In zo’n rapportage leg je verantwoording af over hoe jij als onderneming hebt bijgedragen aan de SDG’s (Sustainable Development Goals). Wij zijn koploper op dit gebied. De rapportage is voor ons een bevestiging van hoe je als bedrijf handelt. De uitdaging zit hem wel in de vastlegging en rapportage: dat is een zoektocht, maar iets dat we omarmen zodat je ook kan laten zien en kan meten wat je doet.”
Ambities voor de toekomst
Hoe het zit met de ambities voor Augias? “Om impact te kunnen maken, hebben we massa nodig. En met massa kunnen we synergievoordelen behalen. Zo simpel is het. Ik wil gaan groeien door overnames te realiseren. Uiteraard gaat dit samen met verdere professionalisering. Of ik bang ben dat uitbreiding en groei de persoonlijke benadering van Augias in gevaar brengt? Nee! De Augias-standaard mag duidelijk zijn. We leveren altijd hoge kwaliteit, gaan op een menselijke manier met elkaar om en zoeken voortdurend persoonlijke verbinding. Uitbreiding en groei mag dat niet in de weg zitten. Ik zal dat altijd bewaken.”
Meer lezen
Meer over Augias Schoonmakers lees je in het oktobernummer van Clean Totaal 2024.
Tekst: Susanne Hellendoorn