• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Cleantotaal.nlCleantotaal.nl

Het laatste nieuws voor de professionele schoonmaak

  • Nieuws
    • Artikelen
    • Cao schoonmaak
    • Opinie
    • Podcasts
  • Vacatures
  • Vakpartners
    • Innovi
    • The Legal Company
    • Schoonmaak Vakdagen
  • Adverteren
  • Abonneren
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Ontvang de gratis nieuwsbrief
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Contact
  • 🛒

Werving in de schoonmaak: wat is een nieuwe collega in de schoonmaak waard?

Actueel Nieuws 10 december 2025

Wat is een nieuwe collega in de schoonmaak waard?

Wat zijn de grootste pijnpunten in de werving van nieuw schoonmaakpersoneel? Hoeveel kosten maken schoonmaakbedrijven gemiddeld aan het vinden en aannemen van één nieuwe medewerker? En wat zijn de meest gebruikte interne en externe communicatiekanalen? Deze arbeidsmarktgerelateerde vraagstukken vormen het hart van het onderzoek ‘Werving in de Schoonmaak’ van Floris Verkroost, afstuderend student Commerciële Economie & Ondernemerschap in Utrecht.

Voor het kwantitatieve onderdeel zoekt hij op dit moment zoveel mogelijk deelnemers voor zijn enquête, die slechts 5 tot 10 minuten tijd kost. Iedereen (van HR-medewerker tot directeur) verantwoordelijk voor werving en selectie van schoonmakers is van harte welkom om deel te nemen.

Inzicht in wervingskosten

“Met de uitkomsten van het onderzoek ontstaat er voor het eerst inzicht in wat bedrijven nu aan kosten kwijt zijn bij het vinden van nieuwe schoonmaakcollega’s. De hamvraag: wat is een nieuwe collega in de schoonmaak nu eigenlijk waard? Tot nu toe is er geen eenduidig antwoord op die vraag te vinden. Sommige bedrijven zeggen gekscherend ‘een bos bloemen’, van andere bedrijven weten we dat ze honderden euro’s budget per nieuwe medewerker reserveren”, aldus Michiel de Boer, platformbeheerder Ontdek de Schoonmaak.

De uitkomsten van Floris’ onderzoek naar Werving in de Schoonmaak is op meerdere manieren van toegevoegde waarde voor Ontdek de Schoonmaak. Allereerst biedt het de gebruikers van het platform een houvast in het vaststellen van budgetten. Ook is het de bedoeling om inzicht te geven in welke kanalen het meeste rendement opleveren. Daarbij onderzoekt Floris Verkroost welke eisen bedrijven stellen aan vacaturesites. Wat is belangrijker: kwantiteit, kwaliteit, branding mogelijkheden, voorlichting, service, de prijs?

Actualiteiten en trends

In het onderzoek is ook ruimte gereserveerd voor actualiteiten en trends. Denk aan vergrijzing, (arbeids)migratie en de inzet van AI. Wat kost hoofdbrekens en waar zien bedrijven kansen? Floris Verkroost: “In Nederland zijn er naar schatting zo’n zeshonderd bedrijven met meer dan 25 personeelsleden voor wie dit onderzoek van belang is. Ik hoop dat ten minste dertig procent van die bedrijven deelneemt aan ‘Werving in de Schoonmaak’. Een ambitieuze doelstelling. Maar toch, als alleen al de 140 deelnemers van Ontdek de Schoonmaak de moeite nemen, zijn we op de helft. Met de kanttekening dat ik minstens zo graag bedrijven die nog niet bekend zijn met dit specifieke platform uitnodig om het in te vullen. “De uitkomsten moeten landelijk relevant en significant bruikbaar zijn.”

Miljoenen euro’s besparen

Michiel de Boer: “Ik ben ervan overtuigd dat de branche door de gedeelde inzichten miljoenen euro’s aan wervingskosten kan besparen. Bedrijven schieten vaak met hagel. Er is simpelweg ook nog geen benchmark. Als je straks weet dat je voor 250 euro een nieuwe medewerker móet kunnen vinden, waarom zou je dan nog meer geld uitgeven? Vermenigvuldig dergelijke bedragen met het feit dat er 14.000 vacatures open staan en tel uit je besparing. Ook helpt het onderzoek voorkomen dat ieder bedrijf zelf het wiel aan het uitvinden is. Door de kennis te delen, staan alle bedrijven sterker in hun wervingsinspanning.”

De enquête kost 5 tot 10 minuten om in te vullen. De gegevens worden volledig anoniem verwerk. Vul de enquête hier in.

Meer nieuws?

Je leest hier meer actueel nieuws van Clean Totaal.

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Wat is een nieuwe collega in de schoonmaak waard?
10 dec

Werving in de schoonmaak: wat is een nieuwe collega in de schoonmaak waard?

Schoonmakers Schiphol in actie tegen voorgenomen bezuiniging
9 dec

Schoonmakers Schiphol in actie tegen voorgenomen bezuiniging

Code Verantwoordelijk Marktgedrag geeft opnieuw gele kaart aan Europese Commissie in Petten
9 dec

Code Verantwoordelijk Marktgedrag geeft opnieuw gele kaart aan Europese Commissie in Petten

8 dec

Forse daling virusverzuim levert werkgevers miljard euro aan besparing op

John van Hoof neemt afscheid van Total Care
5 dec

John van Hoof neemt afscheid van Total Care

Toon meer

Aanbevolen voor jou! Lees meer actueel

Schoonmakers Schiphol in actie tegen voorgenomen bezuiniging

Schoonmakers Schiphol in actie tegen voorgenomen bezuiniging

Code Verantwoordelijk Marktgedrag geeft opnieuw gele kaart aan Europese Commissie in Petten

Code Verantwoordelijk Marktgedrag geeft opnieuw gele kaart aan Europese Commissie in Petten

Forse daling virusverzuim levert werkgevers miljard euro aan besparing op

Thema'sVakpartners

Coronavirus

UVC

Captains of Cleaning

cao schoonmaak

Aanbestedingen & contracten

Artikel 38 - cao schoonmaak

Reinigingsmiddelen

Glasbewassing

Schoonmaakbeurzen & Evenementen

Schoonmakend Nederland

SieV

De Dag van de Schoonmaker

Microvezel

Code Schoonmaak

RAS

Toon meer

Footer

  • Home
  • Abonneren
  • Adverteren
Logo Clean Totaal

Copyright © 2025 Prosu BV

Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid
  • Nieuws
    • Artikelen
    • Opinie
  • Vakpartners
    • Schoonmaak Vakdagen
    • The Legal Company
  • Adverteren
  • Vacatures
  • Abonneren op Clean Totaal
    • Abonneren op Clean Totaal
    • Uw abonnement op Clean Totaal aanpassen
  • Over Clean Totaal
  • Winkelmand