- Door het nieuwe werken wordt in de (nabije) toekomst het aantal m2 kantoorruimte minder;
- Het verbreden van de dienstverlening via een facilitair totaalconcept / multiservices neemt toe;
- Schaalvergroting en strategische samenwerking nemen toe. Niet alleen aan de inkoopzijde, maar ook in het samen ontwikkelen van producten en diensten;
- Om kosten te besparen draaien bedrijven de schoonmaakfrequentie terug
- Het aanbieden van een totaalconcept neemt toe (vooral in het grootbedrijf). Bij kleinere bedrijven lijkt specialisatie (focus op een nichemarkt) juist beter te werken;
- Ondernemers in het MKB hebben moeite te voldoen aan de eisen uit het aanbestedingstraject. Combinatievorming, door gezamenlijk met andere zelfstandigen in te schrijven, biedt voor hen nieuwe kansen;
- De zorgsector biedt kansen voor het schoonmaakbedrijf. Het aantal schoonmaakbedrijven actief in thuiszorg groeit;
- De markt zal de komende jaren krimpen waardoor de concurrentie toeneemt;
- Invoering van nieuwe contractvormen, zoals prestatiecontracten en performancegericht schoonmaken (alleen actie ondernemen als er iets vuil is) komen steeds vaker voor.